הסיבות להנגשת אתרים

האם האתר שלכם מונגש? האם עצרתם פעם והקדשתם מחשבה לנושא נגישות אתרים? האם חשבתם להפוך את האתר ליותר נגיש, רק שלא ממש קידמתם את הנושא? אם האתר שלכם לא מונגש, שימו לב – אתרי אינטרנט בישראל חייבים להיות מונגשים החל משנת 2017.
אתרים חדשים מחויבים להבנות נגישים עוד מהבסיס ואתרים קיימים צריכים לעבור שינוי ברמת קוד, עד להתאמה מירבית של האתר לתקנות הנגישות.

הסיבה הראשונה (והחשובה): הנגישות הכרחית ועוזרת להמון אנשים בעלי מוגבלויות

חשבתם שרק חלק קטן מהאוכלוסיה זקוק יוכל ליהנות מאתרים נגישים? אתם טועים! על פי מחקר שנעשה בידי ארגון הבריאות העולמי כ-20-25% מאוכלוסיית העולם חי עם מגבלה כלשהי, מתוכם כ-4% חווים קשיים משמעותיים בתפקוד היום יומי ובכלל ישנם בעולם מיליוני אשר חיים עם נכות כלשהי.
קבוצה זו גדלה משנה לשנה ולעתים קרובות זקוקה לעזרה בכדי לקיים אינטראקציה עם האינטרנט ולכן עזרים וטכנולוגיות מסייעות צריכים להיות בהישג ידם לעתים תכופות.
בשנים האחרונות נושא הנגישות בכלל נכנס יותר ויותר לתודעה. אנו נתקלים ביום יום ביותר ויותר מבנים, הן למסחר והן למגורים, אשר נבנים עם רמפות כניסה לעגלות וכסאות גלגלים – אז מדוע שאתרי האינטרנט לא ייבנו תוך התחשבות בחלק ניכר זה של האוכלוסיה?

נתונים אלו לא מביאים בחשבון את הנכות הזמנית שכולנו חווינו, חווים או נחווה בשלב כלשהו בחיים – ראייה מטושטשת, שבירת היד הדומיננטית, או כל בעיה שעלולה להפריע ולגרום לאימוץ של צורת תקשורת שונה מזו שהיינו רגילים אליה עד לאותו רגע נתון.
מגבלה זמנית זו יכולה להשפיע על כל אחת ואחד מאיתנו, בכל מקום בעולם ובכל זמן נתון מבלי שנקבל לכך סימן אזהרה מוקדם.
פתרונות נגישות האתרים המוצעים כיום תורמים מאוד לאיכות החיים של האנשים הזקוקים להם.

הסיבה השניה: נגישות האתר עשויה לשפר את הנתונים הכספיים של העסק שלכם

כפי שציינו קודם ישנו חתך אוכלוסיה עצום בין אם סובל כרגע ממוגבלות או יפגע בעתיד הלא רחוק ממגבלה זמנית או קבועה.
עלינו להתייחס לקהל זה כלקוחות פוטנציאלים. בהגיעם לאתר אינטרנט לא נגיש, הם לעתים קרובות נחסמים ואינם מסוגלים להשתמש באתר האינטרנט פשוט כי אינו נגיש לצורכיהם. משמעות הדבר היא שהם פשוט יעברו לאתר הבא, לספק אחר, ואתם תאבדו אותם.
אין כל היגיון לסגור את הדלתות הדיגיטליות שלנו בפני לקוחות כה רבים רק בגלל שלא מתחשק להנגיש.

העלות השולית בהנגשת האתר שלכם זניחה הן מבחינת התועלת החברתית והערכית שבכוחכם לבצע והן מבחינת התועלת האישית שבפתיחת דלתותיכם לקהל לקוחות נוסף כה גדול.
אין ספק בכך כי נכון להיום, ללא ביצוע התאמות נגישות – אתם בצד המפסיד!

הסיבה השלישית: אתר אינטרנט לא מונגש משאיר אתכם חשופים לתביעות משפטיות

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) קובעות כי יש לבצע התאמות נגישות לכל אתר אינטרנט שמספק שירות שניתן לציבור או לחלק בלתי מסוים ממנו בידי גוף ציבורי או במקום ציבורי, או לכל אתר שמספק שירותי מסחר, רווחה, בריאות, השכלה, פנאי, ספורט, תיירות, הארחה, תרבות, בידור, דת, אנרגיה, תקשורת (בזק), שירות בנקאות, אשראי, ביטוח, פנסיה או כל שירות פיננסי, והשכרת כלי רכב. במילים פשוטות – לפי הגדרה זו, כל מי שמספק שירות באמצעות האינטרנט נדרש להנגיש את האתר.

על פי איגוד האינטרנט הישראלי נמצא כי מרבית אתרי האינטרנט הקיימים בישראל מחויבים לבצע התאמות נגישות.

הפרה של תקנות הנגישות עלולה להוות חשיפה לתביעה, להרשעה פלילית ולקנסות כבדים. כמו כן, ביהמ"ש רשאי, נוסף על כל עונש אחר, לצוות על הפסקת העיסוק בעסק לתקופה שיקבע.

לאחרונה, מוגשות תביעות רבות כנגד בעלי אתרי אינטרנט שאינם מונגשים כאשר מרבית תביעות אלו נסגרות בהסדרי פשרה בגובה של עשרות אלפי שקלים.

הסיבה הרביעית: שיפור התדמית הציבורית שלכם

צעד פשוט כמו התאמת אתר האינטרנט שלכם לרמת נגישות AA, לפחות כנדרש בחוק, ובמקביל להצהיר על כך באתר העסקי ובמדיה המכוונת יגרום לכם להראות יותר טוב.
לא פעם אנחנו שומעים על עסקים שתורמים מעצמם לחברה, שמעסיקים אנשים עם מוגבלויות וזה תמיד מרגש וגורם לנו להעריך אותם יותר.
מצד שני, בכל פעם שניתקל בכתבה על חברה, כזו או אחרת, שפגעו בזכויות אדם או גרמו לעוול לציבור מסוים, אנו מתמלאים בזעם וחשים כאב ותסכול כאילו העוול נעשה לנו.

לסיכום, הכדור אצלכם – לבד מביצוע התאמות נגישות לאתר שלכם, אתם מוזמנים לעורר שיח בנושא ולספר למשפחה וחברים שבחרתם לבצע התאמות נגישות באתרכם, הדבר יקבל חשיפה בקרב קבוצות שונות ואנשים רבים ויחד נוכל לבצע שינוי ולתרום קצת לעולם טוב ושוויוני יותר.

חלק מהסיבות שנכתבו לעיל אינן פוליטקלי קורקט, אבל עקב היעדר מודעות ציבורית הן עובדתית מה שמניע אנשים רבים.
אז עד שהמודעות זו תתעורר יש כאן 4 סיבות מספיק טובות לבצע הנגשה של אתר האינטרנט שלכם.
אנחנו בטוחים שאחרי שתבצעו את התאמות הנגישות לאתרכם ותתחילו להרגיש הפידבקים החיוביים מהסביבה, הסיבה שבגללה התחלתם לא תהיה חשובה יותר.

נשמח לעזור לכם לסגור את הפינה: